Sundhedundersøgelse og vaccination

Uanset om dit kæledyr er ung, voksen eller gammel udfører vi en grundig klinisk gennemgang før vaccinationen, så eventuelle sygdomme opdages og behandles i tide. Ved den kliniske gennemgang undersøges dyret fra A-Z og hvis der er mistanke til sygdomstilstande tilbyder vi de relevante laboratorieundersøgelser.

På Haarby Dyreklinik følger vi de nyeste vaccinationsanbefalinger fra Den Danske Dyrelægeforening. Vaccinationsanbefalingerne baseres på guidelines udarbejdet af The Vaccination Guideline Group nedsat af The World Small Animal Veterinary Association (WSAVA). Disse guidelines opdateres løbende, senest i 2015.

Vacciner inddeles i henholdsvis kernevacciner og ikke-kernevacciner (tilvalgsvacciner). Kernevacciner bør gives til alle individer i populationen, mens øvrige vacciner tilvælges ud fra livsstil og vurdering af smitterisiko.  Hos det voksne individ beskytter kernevaccinerne lang tid (3 år) mens tilvalgsvaccinerne fortsat kun giver kortere beskyttelse (1 år).  For hvalpe og killinger gælder et særligt vaccinationsprogram. Ring endelig til klinikken hvis du har spørgsmål hertil, eller læs mere herunder.

For alle voksne kæledyr anbefaler vi én årlig sundhedsundersøgelse af dit kæledyr, hvor vi sammen med dig, nøje gennemgår dit kæledyrs helbred. Vi vaccinerer med netop de vacciner dit kæledyr har brug for.

Vaccinationsanbefalinger hund

Introduktion

Vacciner inddeles i henholdsvis kernevacciner og ikke-kernevacciner. Kernevacciner bør gives til alle individer i populationen, mens øvrige vacciner tilvælges ud fra livsstil og vurdering af smitterisiko. På Haarby Dyreklinik anbefaler vi en årlig sundhedsundersøgelse af dit kæledyr, hvor vi sammen med dig, nøje gennemgår dit kæledyrs helbred og vaccinerer efter behov. Der findes i dag en bred vifte af vacciner til hund. Vi guider dig igennem vaccinationsmulighederne og skræddersyer et individuelt vaccinationsprogram til din hund ud fra helbredsoplysninger, sygdomseksponering, sygdomsrisiko og varighed af immunitet ved den enkelte vaccine. Vaccinerne opdeles i kernevacciner og tilvalgsvacciner. Herunder kan du se hvilke sygdomme vi vaccinerer for samt vores generelle anbefalinger på området.

Vaccinationsanbefalinger hund

Introduktion

Vaccinerne opdeles i kernevacciner og tilvalgsvacciner.  Herunder kan du se hvilke sygdomme vi vaccinerer for samt vores generelle anbefalinger på området.

Kernevacciner:

Hundesyge, Leverbetændelse, Parvovirus (DHP vaccinen)

I Danmark bør alle hunde vaccineres med de såkaldte kernevacciner, der beskytter mod 1) hundesyge, 2) leverbetændelse og 3) parvovirus. Som noget nyt er vigtigt at vide at fødevarestyrelsen i forbindelse med etablering af den nye Smiley- ordning til hundekenneler og – pensioner i 2018 stiller krav til at hvalpe skal være vaccinerede mod hundesyge, parvovirus og hepatitis, inden de forlader opdrætter.

Vaccinationsprogram DHP:

Hvalpe:

Der vaccineres med DHP startende fra 6-8 ugers alderen og herefter hver 2-4 uge indtil hvalpen er 16 uger eller ældre.  (Først efter 16 ugers alderen kan man være sikker på et ordentligt antistofrespons hos hvalpen uafhængigt af moderens.)

Der ”boostes” med vaccine når hvalpen er mellem 26 og 52 uger for at sikre beskyttelse af de hvalpe, der ikke har responderet optimalt på hvalpevaccinerne.

Voksne hunde:

Hunde, der har gennemgået hvalpevaccination, revaccineres med kernevacciner i intervaller på 3 år. En voksen hund med ukendt vaccinestatus vil efter en enkelt vaccination med kernevaccinen være beskyttet.

Revaccination hvert 3. år.

Fakta

1) Hundesyge er set på verdensplan den vigtigste virussygdom, der findes hos hund. Den har været kendt siden 1760. I 1990’erne døde flere tusinde afrikanske løver af sygdommen efter smitte fra vilde hyæner.  Lidelsen forekommer også hos ræve, ulve og andre beslægtede arter, f.eks. mink og fritte. Sygdommen fører ofte til multiorgansygdom – dvs. inficerer hele kroppen og giver anledning til en lang række symptomer fra forkølelse, opkast og diarre, fortykket hud, til kramper, lammelser og døden.

2) Smitsom leverbetændelse er en verdensomspændende virussygdom forårsaget af adenovirus 1. Den ses bl.a. hos hunde, ræve, ulve og bjørne.  Sygdommen kan føre til lever- og nyresvigt såvel som hjernebetændelse.  Specielt for sygdommen er, at der ofte ses ødem af hornhinden. Viruspartikler udskilles længe fra syge dyr er meget smitsomme. Smitsom leverbetændelse rammer især hvalpe og unghunde og er ofte dødelig.

3) Parvovirus er en verdensomspændende virussygdom i familie med kattesyge-virus. Specielt for hundens parvovirus 2 er, at den angriber de organer, hvor celledelingen er højest. Hos hvalpe fører dette til infektion i flere vitale organer som hjertemuskulaturen, lymfeknuderne og tarmen. Symptomerne er bl.a. blodig diarre og kredsløbsproblemer. Forløbet er ofte dødeligt.

Tilvalgsvacciner:

Kennelhoste (BbPi vaccinen)

Anbefales til hunde der har direkte eller indirekte kontakt med mange andre hunde. F.eks. i hundepension, til hundetræning, i natur eller byområder, hvor der færdes andre hunde.

Vaccinationsprogram:

1 basisvaccination, revaccination 1 gang årligt.

Fakta

Kennelhoste er en hyppigt forekommende blandingsinfektion i hundens øvre luftveje med en eller flere af følgende agens: Parainfluensavirus, bordatella bronchiseptica og adenovirus.

Sekundær infektion med andre virus eller bakterier kan også forekomme.

Sygdommen smitter ved tæt kontakt fra hund til hund, men træk, kulde og høj luftfugtighed spiller også en rolle. Bliver hunden smittet, udvikler den i løbet af 5-10 dage en tør hoste, som kan være temmelig generende og langvarig.

Den bedst beskyttende vaccine på markedet mod kennelhoste hedder BbPi og beskytter mod bordatella bronchiseptica og parainfluenza. Særligt ved denne vaccine er, at den skal gives i næsen for at hunden udvikler et lokalt immunforsvar.

Leptospirose (L4 vaccinen)

Anbefales til hunde der færdes delvist eller meget i naturen, f.eks. mark, skov, eng og vådområder.

Vaccinationsprogram:

2 basisvaccinationer med 3 ugers interval, revaccination 1 gang årligt.

Fakta:

L4 vaccinen er ny på markedet og er i dag den vaccine der bedst beskytter mod sygdommen leptospirose, idet den yder beskyttelse mod 4 forskellige serovarianter (dvs. typer) af bakterien leptospira. Leptospirose smitter fra et inficeret dyr (f.eks. kvæg, rotter, ræve, gnavere og andre vilde dyr) via deres urin, som kan forurene græs, vandpytter, søer, kloakvand etc. Herfra kan bakterien spredes til både hunde og mennesker f.eks. gennem en rift i huden eller via munden. Mennesker kan også blive syge ved kontakt med urin fra en syg hund (zoonose)!  Sygdommen forekommer verdensomspændende, men den præcise forekomst kendes ikke, da den er vanskelig at diagnosticere. I en dansk undersøgelse fra 2007 fandt man, at 6 ud af 32 hunde, der var syge med uspecifikke symptomer som nedstemthed, opkast, diarre og feber, var inficeret med leptospira.

Rabies (rabisin vaccinen)

Kræves til alle hunde, der skal med på rejse over landegrænsen.

Vaccinationsprogram:

Hvalpe såvel som voksne hunde: 1 basisvaccination, revaccination 1 år herefter. Herefter hvert tredje år.

Fakta:

Rabies er en zoonose, der findes over hele verdenen. På verdensplan regner man med at ca. 50.000 personer hvert år dør af rabies – flest i indien. I Danmark forekommer rabies kun hos flagermus (European Bat lyssa virus). Rabies er en anmelderpligtig sygdom. Der er ikke anmeldt rabies hos mennesker i Danmark i mere end 30 år.

Sygdommen rabies kan inficere alle varmblodede dyr (og mennesker) og er næsten altid fatal. Virus opformeres i muskulaturen efter et bid og spredes herfra videre til nervebanerne. Forløbet kulminerer i lammelser eller en rabiat tilstand med voldsomt ændret adfærd, lysfølsomhed, savlen og aggressivitet.

Det er lovpligtigt at have sin hund vaccineret mod rabies hvis man skal til udlandet.

Leishmaniose (canileish vaccinen)

Anbefales til hunde der skal med Sydpå til lande hvor leishmania parasitten er udbredt (www.cvbd.org).

Vaccinationsprogram:

3 basisvaccinationer med 3 ugers interval, herefter 1 gang årligt.

Obs. minimums alder ved første vaccination er 6 mdr.

Fakta:

Leishmaniose skyldes en parasitær infektion som overføres mellem hunde ved bid af inficerede sandfluer.  Symptomer på Leishmaniose er bl.a. feber, pelstab, vægttab samt hudproblemer. Hundens indre organer kan også blive påvirket, og føre til blodmangel, gigt og nyresvigt.  Eksperter vurderer at der i dag er ca. 2,5 millioner smittede hunde i Europa. Sandfluer kan også overføre sygdommen fra hund til mennesker.

Der er til dato ikke fundet nogen helbredende behandling.

Leishmaniose er udbredt i landene omkring Middelhavet, bl.a. Italien, Grækenland, Spanien, Portugal og den sydlige del af Frankrig.